Liczba oktanowa

liczba-oktanowa-1

Chyba każdy spotkał się ze stwierdzeniem, że jeżeli zalejemy do baku benzynę o wyższej liczbie oktanowej, to samochód będzie jeździł szybciej, a nawet mniej palił. Niejednokrotnie zdarzało się również proponowanie przez obsługę stacji tego „lepszego” paliwa. Przecież jak się zaleje lepszą to więcej koni będzie. Niestety to mit. Silnik dopasowany jest do konkretnego paliwa i odwrotnie. Zatem jeżeli producent przewiduje do danego samochodu benzynę 95, to należy lać 95. W przypadku sportowych silników może być 98 i wtedy należy lać tylko 98.

Liczba oktanowa – co to jest?

Liczba oktanowa to nic innego jak wyznacznik odporności paliwa na spalanie stukowe. Nie jest możliwe fizyczne zwiększenie mocy silnika poprzez paliwo. Sprawa wygląda inaczej w przypadku silników, które na podstawie danych z czujnika stukowego mogą regulować kąt wyprzedzenia zapłonu. W takim przypadku komputer kiedy wykryje większą liczbę oktanową automatycznie zwiększy kąt wyprzedzenia zapłonu. Czasami może nawet zmienić ilość dawki paliwa. Powoduje to spalanie się paliwa pod większym ciśnieniem. W takim przypadku moc faktycznie może nieco wzrosnąć, ale są to wartości minimalne.

dystrybutor paliwaGłówny wpływ na osiąganą moc w silniku ma wartość opałowa paliwa. Jest to nic innego jak ilość ciepła wydzielana przy spalaniu jednostki masy lub objętości paliwa przy jego całkowitym spalaniu. Dobierając paliwo tylko na podstawie wartości opałowej trzeba być naprawdę ostrożnym. Ilość energii możliwej do uzyskania z jednostki objętości nie zawsze jest wyznacznikiem parametrów paliwa.

Paliwa wysokooktanowe używane są głównie w wyścigach. Silniki zostają mocno wysilone poprzez doładowania, wtryski podtlenku azotu, itp. W takich konfiguracjach występuje większe ryzyko spalania stukowego. Wyższa liczba oktanów może zapewnić bezpieczeństwo. W autach z seryjnymi silnikami powinniśmy tankować paliwo zalecane przez producenta. Można je zaleźć w instrukcji pojazdu. Jeżeli silnik wystrojony został pod paliwo 95, to takie właśnie powinniśmy do niego dostarczać. Przy wyższej liczbie (bez przeprowadzenia modyfikacji w silniku) może dojść do sytuacji, że moc wręcz spadnie. Wartość opałowa osłabnie, a komputer nie zwiększy kąta wyprzedzenia zapłonu.