Chiptuning – sposób na zwiększenie mocy silnika

chiptuning-sposob-na-zwiekszenie-mocy-silnika

Wiele osób kupując samochód zastanawia się nad mocą silnika. Oczywiście za te mocniejsze należy dopłacić dodatkowe pieniądze, co nie skłania ku ich kupowaniu. Inną sprawą jest podniesienie stawek OC i AC, a co za tym idzie, zwiększył się popyt na silniki o mniejszej pojemności. No dobra, kupiłem silnik 2.0 i mam jakąś tam ilość koni mechanicznych. W przypadku silników wysokoprężnych głównie liczy się moment obrotowy. Także załóżmy, że seryjnie mamy 136KM i 280Nm. Czy to dużo? Oceńcie sami. Kupiliśmy mniejszy silnik, o mniejszej mocy, jednak silnik 2.5 ma tej mocy trochę więcej, z kolei wersja 3.0 ma już tych koni w granicach 190-200. Tak więc czy jesteśmy skazani na mniejsze silniki? Tak jesteśmy, ale jest rada jak je trochę podkręcić. Czymś takim zajmuje się chiptuning.

Jest to stosunkowo łatwy sposób na poprawę parametrów silnika. Generalnie jest to możliwe tylko da silników diesla, ze względu na turbosprężarkę, jednak coraz więcej nowoczesnych benzyn też ją posiada, więc można też coś z nimi podziałać. Od kilkunastu lat w samochodach montowane są komputery ECU – Engine Control Unit. Zapisuje się w niej parametry danego motoru w postaci różnego rodzaju tabel. Chiptuner może je modyfikować, dzięki czemu może podnieść moc oraz maksymalny moment obrotowy. Pytanie, dlaczego producenci tak bardzo zaniżają te parametry. Otóż biorą one pod uwagę szereg czynników, mianowicie dostosowują program pod całą serię, a chiptuner pod dany egzemplarz. Dodatkowo niektóre motory występują w kilku wariantach mocy, a co ważne, nie zawsze te o mniejszej mocy wykonywane są z tych samych materiałów co te o większej. Zdarza się, że nawet mają inne ECU.

Chiptuning polega na modyfikacji sterownika silnikowego. W jednostkach turbodoładowanych dla diesli da się podnieść moc o jakieś 30-40%, a w przypadku benzyniaków o jakieś 25-30%. Najgorszym wynikiem cieszą się wolnossące silniki benzynowe, tutaj możliwy jest przyrost maksymalny na poziomie 5-8%.